חשיפה: למה השיטה הפופולרית להפסקת עישון גורמת ל-9 מתוך 10 מעשנים לחזור לסיגריות?

אם בעבר הפסקת לעשן, יכול להיות שגם אתה השתמשת בשיטה הזו. מפני שקודם ניסית להפסיק לבד והרגשת את תופעות הלוואי הנפשיות, שגרמו לך לחזור לעשן.

ואחר כך, הלכת לרופא, קיבלת תרופה והשתתפת בסדנה לגמילה, ואפילו קנית תחליפי ניקוטין.

למרות זאת, גם אתה חזרת לעשן.

בגלל שבשיטה הזו לימדו אותך איך לצאת למלחמה בסיגריה בעזרת תרופות, תחליפי ניקוטין וכוח רצון. ולדעתי, זה מתכון בדוק לכישלון. מפני שלא ייתכן שיוצאים לקרב על הבריאות והחיים מבלי לדעת קודם נגד מי נלחמים. ככה לא בונים אסטרטגיה שתוביל לניצחון במלחמה החשובה הזו.

בסדנה של קופ"ח מלמדים שהמלחמה היא בתלות הרגשית לסיגריה, בהתמכרות לניקוטין ובהרגל לעשן. אבל, העובדות מראות תמונה שונה לחלוטין. מפני שגם אחרי חודש, כשאין זכר לניקוטין בדם ואת ההרגל כבר היה אפשר להחליף, עדיין יש געגועים נפשיים לסיגריה ורצון לעשן.

וכשהדחף הזה מגיע אחרי 2-3 חודשים, או יותר?

הנגמל בדרך כלל לא מחזיק מעמד, נשבר וחוזר לסיגריה. בלי להבין למה זה קרה ומה בכלל עושים עכשיו.

הסדנה לגמילה מסיגריות של קופ"ח עוצבה ע"י ארגון הבריאות העולמי (WHO) ומועברת בשפות שונות ברחבי העולם. בסדנה, מלמדים את חמשת השלבים שצריך לקחת כדי להפסיק לעשן.  אך, מה שמחזיר להתמכרות הוא לא הניקוטין או ההרגל לעשן, אלא הדחף הפתאומי שמגיע מאיזשהו מקום במוח.

ולמה הסדנה של קופ"ח מעוצבות בשביל שתפסיק לעשן כדי לחזור לסיגריות בשלב מאוחר יותר?

מפני שמי שהפסיק לעשן בעזרת הסדנה הזו, עדיין לא יודע מהיכן במוח מגיע הדחף לעשן, למה הוא מגיע ובעיקר איך לתקשר איתו כדי למנוע את התלות הנפשית ואת הגעגועים לסיגריות.

ומהם 5 השלבים בסדנאות של קופ"ח?

שלב 1 – הגברת המוטיבציה

לך תעשה רשימה של היתרונות והחסרונות בעישון סיגריות. מצד אחד יש 101 יתרונות להפסיק לעשן. אך, החסרונות בעישון הם הפרדוקס. מפני שמצד אחד אוהבים ונהנים לעשן. אבל מצד שני, פוחדים שהתהליך יהיה עם סבל נפשי וקשה, וגם פוחדים לעלות במשקל ולהיות עצבנים כל הזמן.

אז איזו מוטיבציה יש למי שהולך להפסיק לעשן בשיטה הזו?

אולי יש 101 סיבות טובות להפסיק לעשן, אבל האהבה לסיגריה והפחד להתנתק ממנה, גורמות ל-101 הסיבות האלה להתגמד. זאת אחת הסיבות שלוקחים תרופות המשפיעות על המוח. בגלל שאי אפשר לשמור על מחשבה חיובית, כשבמוח מתחוללת מלחמת עולם.

היכולת להיגמל בשיטה הזו קשורה להחלטה נחושה לא לעשן אף פעם, אפילו לא רק סיגריה אחת. לדעתם, ככול שהרצון שלך לא לעשן יהיה חזק יותר, אז גם יהיה לך יותר קל להיגמל.

המומחים טוענים, שהשימוש בכוח הרצון הוא כלי הנשק היעיל ביותר לצאת לקרב על הבריאות ועל החיים שלך. יכול להיות שהם צודקים. מפני שהשימוש בכוח הרצון יעיל מאוד להפסקת עישון.  אבל אם אתה רוצה להיגמל מסיגריות לתמיד, אז במקרה הזה כוח הרצון משמש כחרב פיפיות.

מפני שיום אחד הרצון לעשן היה חזק יותר מהרצון לא להדליק סיגריה וזה מה שגרם לרוב המשתתפים בסדנה לחזור לעשן תוך פחות משנה אחת. במקרים רבים הם חזרו לעשן תוך פחות מ-3 חודשים.

שלב 2- פיתוח מודעות

לך תעשה יומן עישון. תכתוב למה, מתי ואיך אתה מעשן.

נו באמת, כל מעשן יודע שהוא מדליק סיגריות במהלך היום רק בגלל 2 סיבות:

1. החשק לעשן עם הקפה של הבוקר, אחרי ארוחה, בזמן שיחה בטלפון, מפגש עם חברים, אחרי סקס וכו'. 

2. האוטומט להדליק סיגריה כל שעה בערך, כשרמת הניקוטין בדם יורדת.

מה זה משנה אם הסיגריה "חשובה" או "סתם". מה זה משנה אם אתה מעשן 10 סיגריות ליום או 60? כל מעשן צריך להיות מודע לכך שהוא מכור לסיגריה ושהיא בתמורה נותנת משהו שקשה מאוד לוותר עליו.

שלב 3 – פיתוח שליטה

בוא תתאפק ותשלוט על הדחף לעשן. 

במקום לעשן 20 סיגריות ביום, תעשן רק 10. תעשן רק את הסיגריות המיוחדות, את אלא שאתה חייב לעשן. אפילו תקנה סיגריות אחרות, שאתה ממש לא אוהב. אולי זה יגרום לך לא לאהוב לעשן. 

ככה אפשר להפחית את כמות הסיגריות היומית. אך בדרך זו לא מפסיקים לעשן, אלא רק מחזיקים מעמד מסיגריה לסיגריה.

שלב 4 – הפסקת עישון

בשלב הזה צריך לקבוע יום שבו תפסיק לעשן. עכשיו, אתה צריך להתכונן ליום הזה נפשית וגופנית.

תנקה את הסביבה שלך מעישון. תזרוק את כל הסיגריות, המאפרות והמצתים. תנקה את כל הבגדים והמצעים מריח הניקוטין שדבק בם.

אפילו תיקח את הרכב לניקוי פנימי יסודי, תקרצף את כיסוי המושבים ותמלא את המאפרה הנקייה בסוכריות מנטול חריפות.

אבל זה לא נגמר כאן!

מפני שלצאת למלחמה על הבריאות ועל החיים שלך אתה גם תכין נשנושים בכל מקום ותדביק פתקים במקומות אסטרטגיים, שיזכירו לך שהחלטת להפסיק לעשן.

וזה עוד כלום…

מפני שבצער וביגון קודר אתה תכתוב שיר פרידה מהמאהבת שתמיד הייתה לצידך, בטוב ובעיקר כשהיה לך רע. ואז, אתה תפורר את הסיגריות שנשארו בקופסה ישר לתוך הפח, לקבורת עולם!

ולא רק זה, אלא גם תלך ותצהיר בפני כל העולם ואשתו – "אני הפסקתי לעשן".

ואחרי שעשית את כל זה?

אתה נכנס לשלב החמישי של תוכנית הגמילה.

שלב 5 – שימור

הפסקת לעשן?

כל הכבוד!

עכשיו מתחיל החלק החשוב והקשה ביותר. איך לא לחזור להתמכרות.

ומה מציעים לך בסדנה לעשות ברגעים קריטיים?

לצאת להליכה, לשתות מים קרים, לדבר עם חבר בטלפון, ואולי גם לשיר ולרקוד. כשלמעשה, בא לך לעשן.

אחרי ארוחה מציעים לך לשתות תה צמחים, למצוץ סוכריה ואפילו לנשנש על מקל קינמון. אבל בא לך לעשן.

ואתה יודע מה מציעים לעשות כשיושבים עם חברים בכיף לקפה או בירה?

לשבת במקום ללא עישון, לשטוף פנים ולשתות מים קרים. אבל, בדיוק ככה הורסים את כל ההנאה. בגלל שהחברים שלך בכלל רצו לשבת על קפה או בירה וסיגריה. אז בשביל מה לצאת עם חברים? עדיף כבר להישאר בבית ולהתבוסס בדיכאון.

ואל תשכח כל הזמן להמשיך להילחם בכל הכוח ברצון המחרפן לעשן. העיקר שאפשר לפרסם בפייסבוק שהחיים עדיין דבש ותותים.

התמונה באדיבות: GETTY IMAGES

ואתה יודע מה הכי כיף בתוכנית של קופ"ח?

שאתה לא חייב להיגמל וזה ממש בסדר אם תיכשל, ותחזור לעשן. כי בשביל המומחים מארגון הבריאות, הפסקת עישון זה תהליך ארוך. ולפעמים בתהליכים יש משברים.

הבעיה נוצרת כשיש משבר ומעשנים רק סיגריה אחת שמחזירה להתמכרות. ואתה כבר מבין שזה לו כמו משבר בדיאטה שיום אחד נופלים ומחר קמים וממשיכים.  אין פה דבר כזה רק סיגריה אחת כמו רק פיצה ועוגה אחת.

ומה עם הטיפים שנותנים לך כדי לעבור בשלום את הדחף המחרפן לעשן?

למעשה, לא רק שהטיפים לא עוזרים, אלא שהם בסוף גורמים לחזרה להתמכרות.

רוצה לראות?

טיפ מס' 1 – תשתה כוס מים כל פעם שעולה החשק לעשן

אמנם חשוב לשתות יותר מים במהלך היום. אבל, יש גבול לכמות המים שבן אדם רוצה לשתות. מפני שיש המון מחשבות על הסיגריה במהלך היום.

טיפ מס' 2 – לאכול יותר ירקות ופירות טריים

טיפ מאוד חשוב. גם בגלל כמות הסיבים שיש בפירות וירקות, שיעזרו למנוע עצירות. וגם בגלל רמת החומציות הנמוכה שבהם, שעוזרת לנטרל את החומציות הגבוהה בדם שיצר הניקוטין. אבל, גם אם נאכל פירות וירקות כל היום הגעגוע לסיגריה עדיין יישאר.

טיפ מס' 3 – אל תישאר רעב

אבל בפועל, מי שמפסיק לעשן נשאר עם רעב תמידי שלא נפסק, רעב לניקוטין ולסיגריה. העלייה הצפויה במשקל מעידה שהטיפ הזה חסר כל משמעות. מפני שנשאר הרעב לתוצאה הנפשית שנתן הניקוטין. ועכשיו נשאר בור גדול שאותו מנסים למלא בעזרת התוצאה הנפשית שנותן אוכל טעים. ואוכל טעים מכיל בדרך כלל קמח, שמן וסוכר.

לכן, יש הרבה מעשנים, בעיקר נשים, שמעדיפים לחזור לעשן ולא לסבול מהמראה השמן שבמראה.

טיפ מס' 4 – תגביר את הפעילות הגופנית

נהדר! פעילות גופנית טובה לכולם. בלי קשר לגיל, מין, מוצא אתני ואם האדם הפסיק לעשן, או נמצא בדיאטה.

ומה מומלץ לעשות אם בא לך לעשן?

תצא להליכה קצרה, תתחיל לעלות ולרדת במדרגות, או תקפוץ במקום. טיפ נפלא, אבל אם עכשיו אתה בריב עם האישה אני לא בטוח שאתה תתחיל לקפוץ כמו מטומטם במקום ולמצוא רב-קומות כדי לספור כל הלילה מדרגות במקום כבשים.

טיפ מס' 5 – העזר בתרגילי נשימה והרפיה

האמת, שמדיטציה ויוגה גורמים לרוגע, ושלווה נפשית. אבל, אם יום אחד יהיה לך כסח עם הבוס ואולי אתה הולך לאבד את הפרנסה ולהיות מובטל בן 55. אז יכול להיות שלעשן סיגריה יהיה הדבר היחיד שיעלה לך לראש כדי להרגיע אותך.

טיפ מס' 6 – הימנע משעמום

הטיפ הזה לקוח משנות ה-70 של המאה שעברה ואינו תקף למאה ה-21.

מפני שאם למשל הפסקת לעשן בחורף לפני 40-50 שנה, וחזרת הביתה אחרי יום עבודה, מה היה לך לעשות?

שעמום אחד גדול, נכון?

אז היה ערוץ טלוויזיה אחד ולא היו בכלל טלפונים בבתים.

והיום?

גם אם אתה ממש משועמם, כנס לפייסבוק ותראה איך החיים של כולם דבש ותותים.

טיפ מס' 7 – השתדל להסיח את דעתך מהסיגריה

לא שאתה רוצה לחשוב עליה כל היום, אבל זה לא אתה שחושב, אלא זה חלק אחר בנפש ולך אין שליטה על זה.

וכשאתה מנסה להילחם בו?

זה גורם לך לאבד שליטה ולרצות לטפס על הקירות, ובסוף להישבר ולחזור להתמכרות.

זה בדיוק מה שקרה לך בעבר.

ולשאלה, למה הסדנה של קופ"ח מעוצבת כדי שתפסיק לעשן ולא להיגמל לתמיד?

יש לכך כמה סיבות והשערות, אבל יש דבר אחד ברור. אם אתה מכור למשהו שעולה לך 1000 ₪ בחודש וכתוצאה מהשימוש בו תזדקק לשירותים רפואיים, אז אתה שווה הרבה כסף.

מפני שישנם 2 גופים שרוצים שאתה תמשיך לעשן. האחד, ימשיך להרוויח ממכירת המוצר והשני יזכה לתקציב שירותי בריאות גדול יותר מקופת המדינה.

ואתה?

אתה נשאר המפסיד העיקרי מכל העניין.

לא כדאי לך עכשיו לצאת לחופשי?

מהי הדרך שלך לחופש?

גלילה למעלה